اعلامیه جبهه آزادی افغانستان پیرامون سومین نشست نمایندگان ویژه در مورد افغانستان منعقده دوحه-قطر

جبهه آزادی افغانستان به تعقیب اعلامیه مشترک احزاب، جریان های سیاسی و جنبش های اعتراضی زنان منتشره مورخ 5 جون 2024 میلادی پیرامون نشست دوحه موضع اصولی خویش پیرامون نشست نمایندگان ویژهٔ کشور های دخیل در قضایای افغانستان و سازمان ملل متحد را به شرح زیر ابراز میدارد:
1. جبهه آزادی افغانستان برخورد گزینشی با مفاد قطع‌نامه شماره 2721 شورای امنیت سازمان ملل متحد را مایهٔ تاسف دانسته و بر اجرای کامل مفاد آن قطع‌نامه از جانب این سازمان تاکید میورزد. متاسفانه اجندای نشست اخیر نمایندگان ویژه در مورد افغانستان به گونه گزینشی غرض راضی ساختن گروه تروریستی طالبان ترتیب شده است. موارد حیاتی چون بحران بشری، حقوق بشر به صورت ویژه حقوق بانوان افغانستان، حقوق اقوام، امنیت و دهشت افگنی و حاکمیت قانون که در متن قطع‌نامه 2721 به هریک آنان به صورت مشخص اشاره شده است، از اجندای نشست دوحه غایب است. این رویکرد، خلاف روحیهٔ عمومی منشور سازمان ملل متحد بوده و بیطرفی این سازمان در قضایای افغانستان را زیر پرسش جدی قرار میدهد.
2. مسالهٔ تعیین نمایندهٔ ویژهٔ سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که به جز از گروه تروریستی طالبان مورد توافق همه جریان های سیاسی اثر گذار بر آینده افغانستان است، به صورت عامدانه مغفول نگهداشته شده است. رویکرد گزینشی با اسناد الزام آوری چون قطع‌نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد غرض تطمیع گروه دهشت افگن طالبان نه‌تنها به پایان بحران و منازعهٔ جاری در افغانستان نخواهد انجامید بلکه باعث میشود تا در میان مدت صلح و امنیت منطقه و جهان به خطر مواجه شود.
3. جبهه آزادی افغانستان یکبار دیگر تاکید مینماید که گروه تروریستی طالبان بنا به دلایلی چون عدم مشروعیت داخلی، روابط تنگاتنگ با سازمان های تروریستی از جمله القاعده، جنبش ترکستان شرقی و تحریک طالبان پاکستان، ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت، اعمال آپارتاید جنسیتی، غصب قدرت سیاسی با استفاده از وسایل و روش های نامشروع، صلاحیت نمایندگی از مردم افغانستان را ندارد و تداوم طمع ورزانهٔ تعامل با گروهی که کارنامهٔ سیاه آن مایه ننگ وجدان بشری است، به نفع هیچ طرفی به ویژه سازمان ملل متحد نیست. بنابراین تا زمان روی کار آمدن یک حکومت مشروع و مردمی، بحث روی سپردن دارایی های مردم افغانستان به گروه تروریستی طالبان منتفی و غیر قابل توجیه است.
4. سازمان ملل متحد و نهاد های مرتبط به آن باید قبل از هرگونه اقدام پیرامون منابع پولی منجمد شدهٔ افغانستان در خارج، رعایت مفاد کنوانسیون بین المللی اضمحلال منابع مالی تروریزم International Convention on Suppression of the Financing Terrorism و قطعنامه شماره 2462 (2019) شورای امنیت سازمان ملل متحد را در سرلوحه کار خویش قرار داده و از هرگونه عملی که در نتیجه آن تروریزم طالبانی تامین مالی شود، خودداری به عمل آورند. به همین منوال جبهه آزادی افغانستان در رابطه به مسألهٔ رفع تحریم از اعضای گروه طالبان خواهان تطبیق قطع‌نامه شماره 1267 (1999) می‌باشد که طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد از الزامیت قاطع حقوقی برخوردار است.
5. ⁠ادامهٔ روند دوحه با منش و روش کنونی که قطعاً به بی‌اعتباری این سازمان در افکار عمومی و جرأت بخشیدن به سایر گروه های تروریستی در منطقه و جهان می‌انجامد ک، باید متوقف شود و سازمان ملل به ماموریت اصلی خود که در قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت این سازمان تصریح شده است برگردد.
جبهه آزادی افغانستان
اول جولای ۲۰۲۴
به اشتراک بگذارید
نویسنده
نویسنده
مقالات: 87

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *