پیام تسلیت جبهۀآزادی افغانستان به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت مارشال افغانستان

جبهه آزادی افغانستان دهمین سالیاد درگذشت مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول پیشین ریاست جمهوری اسلامی افغانستان را گرامی داشته و مراتب تسلیت خویش را به پیشگاه خانواده، دوستان و هواداران آن مرحوم تقدیم می‌دارد.

مارشال محمد قسیم فهیم، حضور در جهاد علیه ارتش سرخ شوروی، رهبری اداره امنیت ملی دولت اسلامی، فرماندهی مقاومت مقدس مردم افغانستان علیه تهاجم طالبانی در شمال هندوکش، وزارت دفاع و معاونیت اول جمهوری اسلامی افغانستان را در کارنامه دارد. مارشال فقید در سپهر سیاست و حکومت‌داری افغانستان در یکی از حساس ترین برهه های تاریخ کشور نقش آفرینی کرده که عمده‌ترین و در عین حال سنگین‌ترین نقش مارشال فهیم جانشینی قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود می‌باشد. مارشال مرحوم در وضعیتی رهبری نظامی جنگ علیه طالبان را برعهده گرفت که با شهادت استورۀ مقاومت میهنی، احمدشاه مسعود، کابوس اشغال کامل افغانستان توسط طالبان گفتمان مقاومت مسلحانه در برابر این گروه را به چالش های جدی روبرو کرده بود.

همزمانی شهادت مسعود بزرگ با حملات 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحدۀ امریکا، حقانیت مبارزه و مقاومت افغانستان در برابر تروریزم و تفکر منحط طالبانی را به اثبات رساند، جامعۀ جهانی با حمایت از داعیۀ برحق حوزۀ ضد طالبانی بر اساس قطعنامۀ 1387 شورای امنیت سازمان ملل متحد، سرنگونی رژیم طالبانی دور نخست را در دستور کار خود قرار داد. مرحوم مارشال فهیم در مقام فرماندهی کل نیرو های مسلح دولت اسلامی وقت افغانستان، برغم فشار های فزایندۀ بین المللی فاتحانه وارد کابل شد و صفحۀ نوین حیات سیاسی خویش را گشود، مرحلۀ ای که برجسته ساختن جنبه های مثبت و منفی آن از نیاز های اصلی و اساسی در مسیر دشوار مبارزه برای رهایی و شکست امارت کنونی طالبانی در کشور ماست.

مرحوم مارشال فهیم متناسب به نقش و جایگاهی که در یکی از حساس ترین برهه های تاریخ به عهده داشته، همانند بسیاری از بازیگران و نقش آفرینان عرصۀ سیاست و سرنوشت کشور ها با آزمون و خطا ها، اشتباهات، ناگزیری ها و تنگنا هایی نیز روبرو بوده است، فضای سیاسی-نظامی پسا کنفرانس بن ۲۰۰۱ از هر جهت آمادۀ تغییرات بنیادین در افغانستان بود که عملکرد متفاوت مارشال فقید و همرزمان و هم‌سنگران ایشان میتوانست، پیامد های متفاوتی داشته باشد.

اما تسامح توام با اقتدار، عیارمشربی، گذشت و مدارا به منظور التیام زخم های جنگ و منازعه، آشتی ملی و ایجاد فضای زیست مسالمت آمیز برای مردمان کشور ما در فضای آشفته و سرشار از بیم و امید سال های نخست جمهوریت از کارنامه های درخشان مارشال افغانستان بوده که در یک دهۀ گذشته، جای خالی او را در مناسبات و فرایند های سیاسی و اجتماعی کشور یاد دهانی کرده است.

جبهه آزادی افغانستان در پایان یکبار دیگر، یاد مارشال محمد قسیم فهیم را گرامی میدارد.

به اشتراک بگذارید
نویسنده
نویسنده
مقالات: 87

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *