پیام جبهۀ آزادی افغانستان به مناسبت جشن نوروز 1403 خورشیدی

جبهۀ آزادی افغانستان، فرا رسیدن نوروز، این جشن باستانی و میراث گرانسنگ حوزۀ تمدنی ما را به مردم شرافتمند و مبارزان راه آزادی کشور، دولت ها و شهروندان حوزۀ فرهنگی-تمدنی نوروز تبریک و تهنیت عرض میدارد.

جشن نوروز  و سال نو خورشیدی در افغانستان در حالی فرا میرسد که با سلطۀ غاصبانۀ گروه جعل و جهل طالبان، سنت ها و ارزش های تاریخی، فرهنگی و دینی مردم ما با محدودیت و انکار فزاینده و فرساینده روبرو بوده و سرزمین ما را با بحران های سیاسی و اجتماعی عمیق و کشنده روبرو کرده است.

به گواهی تاریخ، سابقۀ پایه گذاری جشن نوروز به عصر پیشدادیان بلخ میرسد، با آنکه امروزه بیش از 300 میلیون انسان در 12 کشور جهان به صورت رسمی و هزاران تن دیگر در سرتاسر جهان به شیوه های مختلف آن را جشن میگیریند، در توالی قرن ها یکی از شناسه های هویتی، تمدنی و فرهنگی ساکنان افغانستان کنونی بوده است. اما امروزه گروه غاصب و انسانیت ستیز طالبان، تجلیل از این جشن فرخنده را بر مردمانی که اجداد شان پایه‌گذاران نوروز در جهان اند، ممنوع اعلان کرده اند.

اعمال محدودیت و تحمیل سلیقه های بدوی و تندروانه بر رفتار های فردی، رسم و رواج ها و مناسبت های مرتبط به این جشن باستانی، دشمنی آشکار با مدنیت، تاریخ و ارزش های فرهنگی و اجتماعی اکثریت مطلق شهروندان کشور بوده و پیامد های زیانبار آن تنها و تنها میتواند به گروه های افراط‌گرا و تروریست که کمر به تحقیر و نابودی داشته های مادی و معنوی جامعۀ ما بسته اند، خوش‌آیند باشد. این ارمغان امارت استبدادی و واپس‌گرای طالبان برای مردم افغانستان، منطقه و جهان است.

سرکوب اعتراضات مدنی، به زندان افگندن هزاران تن از شهروندان بیگناه بویژه منسوبان قوای مسلح پییشن، اعمال محدودیت بر شؤنات فردی و اجتماعی مردم، گسترش دامنۀ فقر، بیکاری، بی اعتمادی جمعی، عدم احساس امنیت فزیکی و روانی و مهمتر از همه عمیق تر شدن شکاف های اجتماعی ناشی از تبعیض، تعصب و استبداد، آزار دهنده ترین شناسه های افغانستان زیر سلطۀ طالبان در سال 1402 خورشیدی برای مردم افغانستان و جهانیان بوده است.

سرکوب وحشیانۀ جنبش مدنی و نهضت زنان و جلوگیری از آموزش، کار و کُنِش‌گری اجتماعی نیمی از پیکرۀ جامعه و اختناق حاکم بر فضای اجتماعی و فرهنگی کشور، لابی های بین المللی و منطقه‌ای گروه طالبان را از تداوم وضعیت و توجیه عملکرد های ناشیانه و وحشیانۀ این گروه ناامید و ناتوان کرده است. افزون بر این گسترش دایرۀ حملات جبهات نظامی ضد طالبان بویژه جبهۀ آزادی افغانستان در یک سال گذشته، بسیاری از فرضیه ها و تبلیغات معطوف به تطهیر چهرۀ خون آشام گروه طالبان را با چالش های جدی روبرو کرده و خواب لابیگران فرایند طالبانی سازی افغانستان و کمایی کردن رسمیت جهانی به این گروه را آشفته کرده است.

نقض قوانین جنگ و اصول بشردوستانه بین المللی، جنایت علیه بشریت، اپارتاید جنسیتی، عدم رعایت تناسب استعمال قوه در جنگ، کشتار بی‌رویه و بی رحمانۀ مردم ملکی و تیرباران کردن اسیران جنگی همچنان از کارنامه های شرم آور امارت طالبانی کابل در یک سال گذشته بوده است. طالبان در تمامی عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتا اقتصادی به عنوان یک گروه تروریستی، غاصب، متعصب و خشن عمل کرده و در سرکوب مخالفان و برخورد تبعیض‌آمیز با بخش های مشخصی از مردم به هیچ قاعده و قانون و ارزشی پایبند نبوده اند.

جبهۀ آزادی افغانستان، که در یک سال گذشته با بکارگیری قابلیت های تازه و موثر در جنگ های پارتیزانی و چریکی، مبارزۀ بی‌امان برای آزادی کشور را تقویت و توسعه داده و قربانی های گرانباری را نیز از خون پاک بهترین فرزندان میهن متحمل شده است، با تجدید پیمان و تعهد بر مواضع اصولی، انسانی، ارزشی و مبارزاتی خویش، بر ادامۀ مبارزۀ آزادیبخش تا سرنگونی امارت غاصب طالبانی، تاکید میدارد.

مبارزان آزادی برای سال پیش رو، با رعایت قوانین جنگ و اصول بشردوستانۀ بین المللی به گسترش دامنۀ عملیات چریکی و اوپراتیفی خویش در برابر  این گروه غاصب و ستمگر، مصمم و با اراده متین و مستحکم ادامه خواهند داد.

جبهۀ آزادی، مبارزات دادخواهانه و حق‌طلبانۀ زنان، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی و تمامی طیف های جامعه را پشتوانه های ارزشی و معرفتی مبارزان آزادی میپندارد و خود را به همگرایی، همکاری و همسویی تمامی جریان ها، نیرو ها و جبهات ضد طالبان متعهد میداند.

جبهه از ابتکارات بین المللی برای پایان دادن به منازعه، جلوگیری از فاجعۀ های بشری و دادخواهی برای حقوق بشر و رعایت قوانین بشردوستانۀ بین المللی و به صورت خاص مساعی جهت معرفی نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان حمایت و پشتیبانی میکند، اما یکبار دیگر جامعۀ جهانی را از هرنوع تعامل و رویکردی که رسمیت دادن به گروه طالبان را به عنوان حاکمیت مشروع افغانستان تسهیل یا توجیه کند، برحذر میدارد و نسبت به پیامد های زیانبار آن بر امنیت و ثبات در منطقه و جهان هشدار میدهد.

هر روز تان نوروز

نوروز تان پیروز

جبهه آزادی افغانستان

به اشتراک بگذارید
نویسنده
نویسنده
مقالات: 87

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *